tisdag 28 april 2009

Vårregn

Nu faller regnet tungt och tätt därute, är det månne årets första regn? Jag tycker om regn, det infaller en sorts stillhet och lugn. Regnets stillhet. När solen lyser så är et någon liten friskus inne i en som hojtar att man allt ska ut i solen och njuta medan den är där. Men nu kan man inte göra mycket annat än att stå i fönstret och känna det härliga svenska vemodet strömma genom ådrorna. Gärna med en kopp kaffe.

Var och köpte duschcreme och schampoo igår, en av duschcremerna hade smaken (lukten?) vårregn. Jag tycker inte att vårregn är en lukt man skall sträva efter när man skall tvaga sig. Ett sommarregn kan lukta gott, men vår- och höstregn luktar frisk föruttnelse.

Gladde mig ett tag åt gratis biltvätt innan jag insåg att det nu blir väldigt lerigt ute, och att alla barn är ute = lera inomhus. Suck.

Blev rent av inspirerad till en liten vers
Från mörka skyar faller regn
Tvingar en in i husets hägn
Regnets stillhet av vemod dryper
fukten nu längs fönstret kryper
Hör plåttakets kakafoni
Snart regnet har dragit förbi


Grötrim jag vet, men jag är ingen Fröding.

1 kommentar:

Bettina sa...

Vad du är djup idag älskling! Mysigt :)