onsdag 15 april 2009

Besiktning, just innan

Snart är det dags att besikiga kärran, bilprovningens punktlista om självkontroll:
att vindreutetorkare och spolare fungerar
att batteriet sitter fast
att blinkers och strålkastare fungerar
att däckens mönsterdjup är minst 1,6 mm (på vinterväglag minst 3 mm)
att backspeglarna är hela och sitter fast
att tutan fungerar
att bilbältena fungerar, även bak
att skyltlyktan för registreringsskylten fungerar
att det finns varningstriangel i bilen

Allt ska fungera, kanske inte att skyltlyktan för registreringsskylten fungerar
Lite sent att kontrollera det nu. Eftersom jag aldrig ägt någon form av nyare bil så har besiktningen ofta varit problematisk. Det ska svetsas och bytas däck och leder ska bytas ut. En gång var jag tvungen att skrota bilen. Corollan som jag kör nu jag aldrig besiktats av mig, men enligt kan jag köpte den av så gick den igenom prickfritt förra gången.

Inga kommentarer: