tisdag 21 april 2009

Dagens lunch samt Göran Hägg

Idag blev det gamla goda kära ICA's ärtsoppa, lika god som alltid.



När jag var och köpte ärtsoppan hittade jag boken som ligger invid den. Det var bokrea på bokrean och boken kostade enbart 19.50. Det är Göran Häggs berättlse om svensk historia 1945-1986. Förbluffande intressant, jag började läsa vid lunchen och längtar tills jag får fortsätta läsa. 1900-talet är med viss konkurrans av 1800-talet den mest intressanta tidsperioden. Här var det omvälvningar av icke tidigare skådat slag. Det var ideologier och världsåskådningar i kamp, helt mesta som hänt, hände under 1800- och 1900-talet.

Den svenska efterkrigstiden har jag inte studerat så utförligt tidigare, det är mest den sena 1800- och tidiga 1900-talet tidigare, men det skall bli högt intressant att få lära sig mer.

Läste Sven Hedin's "ett varningsord" igår kväll. Svenskarna var verkligen rädda för ryssarna back in the days, en skräck jag till viss del förstår. Hedin skriver fantastiskt bra, och jag fattar vilket intryck den lilla boken måste ha fått på den tiden. Favoritpassagen är när Hedin ryter till åt de svenska män som klagar över militärtjänstgöringen, "Morsgrisar!" Naturligtvis håller jag inte med Hedin i allt, speciellt inte hans vurm för nazityskland under senare år, men det är intressant att läsa om.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket ärtsoppa blir det...

Rekommenderar en annan Göran, nämligen Palm, även om påspåretgöran förvisso har sina retoriska färdigheter...

/el f

Wise sa...

Hm, har för mig att jag läst en bok av honom, eller har jag det? Minns inte riktigt.