onsdag 18 mars 2009

Lätt är det inte..

Nej, lätt är det inte med abortfrågan. Av ren reflex vill man försvara allt som religiösa galningar är emot. Dom kan vara emot homosexualiet, preventivmedel och abort. Homosexualitet och preventivmedel har jag inte den minsta förståelse för att man attackerar, det är bara totalt vansinne. Men med abort är det knivigare. Jo jag anser att kvinnor själv ska få bestämma om dom ska ha barn eller inte. Blir barnet till av misstag eller vid kanske våldtäkt eller om mamman är extremt ung, eller om mamman riskeras att skadas av förlossningen är abort ett klart godkännt alternativ.

Men om andra orsaker nämns, som tillexempel i den här artikeln i aftonbladet så börjar jag tvivla. Att göra abort eftersom barnet har oönskat kön känns helt fel, är inte det som förr i tiden då man satte ut nyfödda och oönskade flickor i skogen?

Jag kan nog sträcka mig till att göra abort om det visar sig att barnet kommer att få en utvecklingsstörning är fel. Det andas Tyskland och 30-tal över den tanken. Men hur ska det här lösas? Det vet jag inte, ett förbud mot att göra abort efter att ha fått uppgifter om barnet kanske? Abort ska göras direkt efter upptäckt och insikten att man inte vill ha barnet, inte efter kall kalkulering.

Här står det mer.

Inga kommentarer: