torsdag 5 mars 2009

Andra

Har suttit och ströläst lite bloggar nu under lunchen. Bland annat Marcus Birros (http://www.marcusbirro.se/bloggen/) och Blondinbellas (http://blondinbella.se/). Två helt olika personer som skriver om helt olika saker. Men det som för dom samman är att de är så totalt ohyggligt mycket bättre än min blogg. De skriver djupsinnigt, lätt och elegant, intressant, roligt. Allt som jag inte kan. Jag vill verkligen bli en skribent, att snyggt kunna uttrycka mig på ett sätt som gör att andra fastnar och vill läsa mer.

Det kan jag inte. Än. Får jag hoppas. Än har jag inte de rätta kunskaperna för att kuna uttrycka mig. Har aldrig gått någon skrivarkurs, har aldrig riktigt tränat på att skriva. Alltigt nöjt mig med et lilla jag kunnat. Inte lärt mig när jag haft chansen, bara bladdrat på som vanligt. En sak jag måste lära mig är att gå tillbaka och ögna igenom det jag skrivit, och ta bort det som är dåligt, som det är nu känns det skom när jag och mina vänner i ungdomen tävlade om vem som kunde skriva mest dumheter under en natt, och inte få använda raderaknappen.

Ett annat krux är att jag inte har något speciellt intressant att skriva om. Jag kanske skulle kunna ha det om jag riktade in mig på något speciellt, typ musik, sport eller böcker. Men jag har inte must nog att koncentrera mig på en sak en längre tid. Jag flyter mellan intressen, eller rättare sagt så flyter jag mellan små intressen. Jag har aldrig varit helt såld på något speciellt, bara smågillat saker lite till och från, ingen struktur. Jag kanske ska skriva om städ, det enda jag verkligen pysslar med varje dag, men hur kul är det på en skala?

"Idag så har jag dammsugt två slöjdsalar och en gympasal med tillhörande omklädningsrum. Jag brukar passa på med sånt där det är lov, och nu är det sportlov här uppe i norr. Det är omständigt och krångligt för ryggen att dammsuga, och det lever om en hel del så jag gör det inte ofta. Det positiva med dammsugning är att det blir tamefan rent. Allt litet smågrus i hörnen som man inte får bort med moppen är som bortblåsa (eller bortsugna rättare sagt). Om ungefär tio minuter går barnen på fritids och äter lunch, och jag går en kvart på mig att städa ur deras gryt. Brukar inte hinna, utan får krångla mig fram mellan genom en (för all del väldigt trevliga och roliga) hop barn.

I eftermiddag blir det korrioderna på Tegsgården och tre toaletter. Jättejobbiga golv, som att moppa i sirap. Måste även dra iväg med pappersinsamlingen. Avslutningsvis så blir det korridoren och kontoren hos tandläkarn, ett enkelt jobb, ty det har inte varit någon där på flera veckor."

Inte så intressant kanske, men vem vet.

Glömde ju säga att jag vann första pris i öl-lotteriet i fredags (som jag skrev om tidigare), en trevlig överaskning.

Inga kommentarer: