tisdag 24 mars 2009

Idioter i trafiken Del 1

Jag kör mycket bil i centrala Umeå, både i arbetet och på fritiden, och blir ständigt överasskad av den dumhet som Umeås samlade bilkörarkår står för. Jag startar en liten serie här för att visa på några exempel, och råd hur man skall göra egentligen.



Bilden här ovan illustrerar utfarten från mitt jobb. Som ni ser så är den snygga röda Corollan jag, och den turkosa bilen är oftast en pick-up eller volvo. Hur som helst, jag skall för att ta mig hem eller till några utspridda städobjekt svänga vänster med min bil. Det är högerregel som gäller så jag tittar noga åt höger. Ja se där, en bil kommer bil puttrande fram. Jag bedömer att jag inte hinner ut föränn bilen passerat. Jag väntar och väntar. Helt plötsligt, 2 meter framför min utfart svänger plötsligt idioten höger och in på en infart till en bilfirma. Om idioten använt blinkers så hade jag kunnat köra ut på en gång. Nu har idioten snott runt 10 sekunder av mitt liv.

Detta händer ungefär en gång per dag, utslaget på ett år blir det en halvtimme. På en halvtimme hinner man studera konst, man kan laga en god måltid, man kan läsa dikter, se på en sitcom, ja vad som helst roligt och stimulerande. Men icket, idioterna har stulit den upplevelsen från mig. Prygel är inte tillräckligt.

Slutsats: Lär er för i helvete att blinka!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur är det man säger, jo "bli inte arg, du blir bara förbannad" ;)

Jag menar, hur smart är det att låta en idiot förstöra ditt goda humör. Vem låter du vinna?

Å andra sidan, året jag bodde i Skåne lärde mig att: DÄR kan de fan inte köra bil. Livsfara var bara förnamnet, särskilt när det blev vinterföre

/ Alf