onsdag 13 maj 2009

Magnetröntgen

Sist jag var och kollade hjärtat (för ett år sedan ungefär) så sa doktorn att man nu för tiden kunde magnetrönta hjärtan. Han gärna ville göra det "för skojs skull" som han uttryckte det. Fick kallelsen igår och det verkar ganska spännande. Bara tanken på att ligga helt still i upp till två timmar känns skön. När man lägger sig på kvällen så måste man sova, man ligger och tvingar sig till det. När man ska vila på dagen så känns det som om man slösar bort viktig tid. Nu måste jag ligga helt still och inte göra någonting alls. Skööönt.

Det var även en väldigt trevlig kallelse. Väldigt pedagogisk och snäll, dom skulle till och med hjälpa mig upp på båren. Det står att själva undersökningen inte skulle göra ont alls, men jag har onda aningar. När Bettina magnetröntgade magen för några år sedan så fick hon någon form av kontrastvätska sprutad i blodet. Jag vill minnas att jag tog ett blodprov förra året för att se om jag skulle tåla kontrastvätskan.

Jag vill inte ha någon spruta.

3 kommentarer:

Bettina sa...

Haha, upp till 2 timmar stod det faktiskt...u wish! Kunde jag stå ut med kontrastgrejen kan nog du, gör då inte ont iaf :)

Sara sa...

Det kommer att gå bra! Jag fick inte ta kontrastvätskan (som jag ville) när jag kollade min sköldkörtel. Istället stack det en lång trubbig nål rätt in i halsen istället (det skulle nämligen gå snabbare.. Blähää...)

Wise sa...

Ja men det var ju lugnande :)