måndag 4 januari 2010

Aptonymer

Satt igår och läste några av de eminenta tidningarna jag prenumererar på. Det är en hel del, ska berätta mer om det sen. Hur som helst så läste jag först Språktidningen. Där fanns en liten artikel om aptonymer. Ordet aptonym är bildat av de grekiska och latinska orden för passande och namn. En aptonym är alltså ett personnamn som på något sätt passar ihop med den person som bär det. Tidningen gav exemplen stavhopparen Sandra Ribba, chefsekonomen Annika Winsth, meteorologen Lisa Frost och sportjournalisten Robert Tennisberg. Kul att lära sig en ny sak tänkte jag och gick vidare med mitt liv.

Senare på kvällen läste jag om toalettens historia i Populärhistoria. Kanske inte så intressant, men det var en liten detalj jag fäste mig vid. Vattenklosetten, alltså den vanliga vattentoaletten som vi har än idag uppfanns bland annat av en engelsk rörmokare vid namn Thomas... Crapper. Se där, vilket sammanträffande!

1 kommentar:

Bettina sa...

Haha, kung! Frågan är om Bajcicak är en aptonym? ;)