tisdag 26 januari 2010

Dagens djur och dagens lunch

Träffade på en liten mus i morse, ska inte dom ligga i ide eller något under vintern? Det är så lite man vet.



Dagens lunch ja. Fortsätter på samma tema som igår, har fyllt på med en riskaka idag. Vanudå säger vän av ordning, är wise ett hälsofreak som bara äter nyttig mat. Helt fel, han är bara snål och lat.




På tal om att det finns mycket man inte förstår. Jag har skaffat p3's podradio där man kan i princip lyssna på varenda program som sänts de senaste åren. Lyssnade först på P3-dokumentär om rasbiologin i sverige, inga direkta nyheter, men endå intressant. Sen hörde jag på ett program som hette 'lyssnarens guide till galaxen', ett program om rymden och universum helt enkelt. En dalmas berättar i en halvtimme om bigbang, svart materia, mörk energi, svarta hål och strängteorin. För en enkel humanist som jag så fattar jag inte så mycket alls, men det låter riktigt häftigt. Mellan varven läser Harry Martinsson ur Aniara (inte ur Ankara som telefoner vill ha det till). Det bästa är att det är två avsnitt kvar att höra på.

5 kommentarer:

Bettina sa...

Men ditt pretto.. ;)

Wise sa...

Okej då, idag ska jag lyssna på allsång på Skansen med fiol-hoben och Robban Broberg istället ;)

Anonym sa...

Jag såg Aniara (i operaversionen) på tv, när jag var otroligt ung, iaf innan tonåren... och blev smått hänförd minns jag. Sorglig historia dock, det där.

Är du säker på att det är en mus och inte en sork? (inte för att musen/sorken lär bry sig, men...)

/el f

Wise sa...

Den var kort och lite rund, är inte sorkarna lite längre och spetsigare?

Anonym sa...

Möss har lika lång svans som kroppen, sorkar har mycket kortare. I övrigt får man sorkpest av de senare, men jag avråder att testa arttillhörigheten den vägen :)

/el f