torsdag 12 november 2009

Sju saker? Max tre.

Vaknade outvilad med skrikande halsont. Skippade flingor och hårdbröd utan åt endast fil till frukost. Torftigt. Väl på jobbet utvecklades halsontet med huvudvärk, ont i nacke och armar, suddig blick, lätt feber och enorm trötthet. Kan det vara DEN NYA INFLUENSAN? Nae, troligare bara vanlig allmän krasslighet. Går nog över av sig själv.

Fick helt oväntat ett sug efter talböcker igen, hänger talböcker ihop med bloggandet? Jag vet inte. Lånade förra veckan Douglas Adams fantastiska bok Tedags för dystra själar. Kom inte längre än första sidan, som jag läste om säkert 20 gånger. Inledningen är fantastisk, läs den! Nå, jag försökte hitta nämna bok som talbok, lyckades nästan. Fick tag på den engelska versionen och lade in den på min snart uråldriga telefon. Hyste inga stora förhoppningar och att lyckas med lyssnandet. Trots att man är omgiven av engelska hela dagarna, alla veckor året om, och trots att jag läst ohyggligt mycket ointressant och en gnutta intressant studentlitteratur på engelska så har jag förbenat svårt att hänga med när en engelsman (eller amerikan för all del) sätter igång (detta är vad jag kallar ren rejäl mening!). Det gick dock över förväntan, och jag har den här morgonen hört på en sjättedel, och har hängt med!

Nu till ägget, alltså meningen med Titeln på inlägget. En av huvudpersonerna, Kate, är på heatrow och försöker hitta incheckningsdisken för flyget till Oslo när hon får syn på en märklig man. Han ser malplacerat ut på flygplatsen, eller rättade sagt ser flygplatsen malplacerad ut runt honom. Mannen visar sig i nästa kapitel vara den gamla asaguden Tor, som försökt ta sig hem till Norge, något han misslyckad kapitalt med. Nå, Kate ser denne man, noterar hans märklighet men släpper sedan ut honom från sin hjärna. Anledningen till detta är att hon läst att en hjärna bara kan hålla reda på sju saker samtidigt. Börjar man tänka på en åttonde sak trillar den första saken ut hjärnan och är spårlöst försvunnen.

Sju saker? Herregud, kan jag hålla tre saker i huvudet samtidigt är det en prestation utan dess like. Idag lyssnade jag som sagt på talbok, städade och försökte komma ihåg ett viktigt telefonsamtal jag måste ringa idag. Helt plötsligt så var den något som sa något till mig, och jag var tvungen att tänka ut ett glatt och käckt svar. Pang-bom så försvann telefonsamtalet. Som tur var så klurade det sig tillbaka när jag åkte från jobbet efter lunchen.

Sitter nu på tegsbibblan och bloggar. Kommer nog att bli en vana ty jag är från och med nästa onsdag totalt datorlös på jobbet. Men hav förtröstan, jag planerar att köpa en iphone i slutet av januari, och då ska jag blogga överalltifrån! Yeah!

Jag har många spännade nyheter att berätta om, men dom kommer sen!



Uppdatering.
I styckte tre nämner jag ordet hjärna tre gånger på lika många meningar. Det är osnyggt.

Inga kommentarer: