fredag 13 november 2009

Briljans x 2

Hej. Detta får bli ett kort inlägg, har ännu inte kommit ut ur min oerhört stressiga vardag. Det blir inte förens nästa vecka som det börjar lugna ned sig en smula.

Har igår och idag blivit utsatt för briljans av bästa slag. Först så lyssnade jag som ni vet på Douglas Adams bok Tedags för dystra själar. Hörde klart den igår. Så fantastiskt bra, måste vara bland det roligaste som någonsin skrivits. Visserligen har jag läst den förut, men det var väldigt länge sedan, och jag hade glömt det mesta. Douglas efterlämnade inte så mycket, men det han lämnade var av yppersta världsklass. Det tråkiga med Tedags för dystra själar är att tydligen så har jag snott så mycket till min egna dektetivromanhistoria från mina undermedvetna minnen av ovan nämnda bok, att jag känner mig tvingad till att totalt ändra historien. Nåja.

Den andra briljansen jag blivit utsatt för kommer från Larry David och den underbara serien Curb your enthusiasm. Det finns så mycket bra här i världen, serier, filmer, böcker och allt annat. Det finns så mycket att det inte finns en chans att njuta av det som erbjuds. Jag har valt bort en hel del, så även Curb. Men med förhoppningen att jag en gång skulle få till och tillfälle att se det kritikerrosade serien. Och igår var den kvällen. Såg avsnitt 1-3, och jag älskade det! Fantastiskt roligt, precis min humor, även om den skilljer sig oerhört från Doulgas Adams humor, som jag även kallar min. Nå. Curb your enthusiasm blandar neurotiken och det smått besatta och petandet i detaljer från Seinfeld, men pinsamheten från, tja, The Office. Helt lysande sas.

1 kommentar:

Sara sa...

Tack för tipset, den serien måste jag se!