torsdag 7 februari 2008

The Cat empire - So many nights

Suck, torsdagar, varför finns dom? Nåväl, idag var det spännande då jag skulle lyssna på mitt första läsarförslag. Det var den gode Jonas som fått mig till att lyssna på "The Cat Empire". Jag hade noll koll på detta band, och fick läsa på lite. Det visar sig vara en sextett (ehh?) från Melbourne, down under. Alltid trevligt med australiensare! Dom skall enilgt wikipedia spela en blandning av jazz, ska, funk (haha, snacka om freudiansk felstavning, skrev fuck först) och rock med latino influenser. Det låter faktiskt riktigt jäkla illa på förhand. Men jag gillar ju rock, och ska är ju inte helt oävet. Jag har lyssnat på deras senaste skiva "so many nights" från 2007, och det var med blandade tankar jag tryckte på play.

För att vara ett band som blandar så många musikstilar så var dom faktiskt ganska så slätstrukna, jag märkte inte ens när skivan var slut, och fick lyssa om lite för att få något grepp. Jag skulle vilja kalla dom för ett modernt white-reggaeband, det är trevligt, glatt och dansant för det mesta. Dom bra låtarna är bra, härliga refränger och ett mysigt gung. Då och då sjunker dom dock ned i jazz/funk träsket, och då låter det riktigt jäkla illa. Sången är skoj, med falsett och grejjer, har börjat uppskatta sånt på äldre dagar. Men som sagt så det trots allt lite slätstruket, man märker inte att man lyssnar på dom, kanske en låt som jag tänker spara för framtiden. En väldigt kort recension, men det finns inte så mycket att säga om dem.

Sammanfatting: White-reggae som glider ur nävarna

Bästa låt: Voodoo cowboy

Betyg: 2


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Hittade din blogg av rent misstag.. öh.. eller.. jag sökte på cat empire för att se vad som skrivits om dom.

vad jag dock kan säga är att "So many nights" inte är i närheten av deras andra skivor. Jag tycker den delvis är bra men att det inte e lika mycket drag i den som det har varit i tidigare album och att den är lite mindre intressant. Så jag rekommenderar helt enkelt att lyssna på nåt av deras tidigare album. :)