tisdag 24 februari 2009

Grattis Victoria!

Bloggeri bloggera. Vad ska man blogga om? Andra bloggare verkar ha hur mycket som helst att häva ur sig i tid och otid, själv sitter jag här med vånda. Vad ska man skriva om?


Läser på www.vk.se att kronprinsessan Victoria äntligen har förlovat sig. Det var på tiden! Nu stundar bröllop och nya tronarvingar. Jag har helt för monarkin. Att vi har monarki är ett bevis på att vi lever i ett lugnt och stillsamt land utan blodiga revolutioner, militärrevolter och liknande. Ett bevis på att Sverige är och förblir vad det alltid har varit, ett fritt och eget land. Varför skulle vi ha president? Varför bara gapande följa alla andra?

Vi är inte förtryckta av vårat kungahus, det sitter där för att vi vill det. Jag säger inte att Sverige är bättre än andra länder, eller att svenskar skulle vara bättre än folk i andra länder. Men alla som bor i detta land, samer, invandrare, skåningar och snöfolk som jag är svenskar. Vi är inte som andra, precis som folk i Norge eller Kina eller Kongo inte är som andra. Våran kultur är svensk. Våran svenska kultur utvecklas ständigt, det har den alltid gjort, influenser innifrån och utifrån påverkar och förändrar den. Det är en bra sak, en kultur som inte utvecklas är dömt att utplånas.


Hm, här har jag visst snört in mig, jag ville bevisa att kungahuset är en del av vår kultur, men att kulturen alltid måste utvecklas, och på det sättet kan kungahuset även det komma att förändras och eventuellt försvinna. Men det spelar ingen roll, jag gillar kungahuset. Kungen är tuff, har solglasögon, gillar att köra snabba bilar och tjuvröker. Drottningen pratar konstigt men verkar vara en parant dam. Kungakidsen är väl som dom är, vem vilka har inte varit unga och lite tokiga. Ne, fram för kungahuset, fram för förändring, för sverige i tiden!


Ps. Vad tror ni Victorias valspråk blir? Och när kommer hon att hamna på enkronorna?

Ps 2. Hoppas Victorias första barn blir döpt till Oscar, vi har haft lite väl många Gustaf nu.

Ps 3. Har har inte nämnt den där Victoria ska förlova sig med, jag väntar med det.

Ps 4. Varför blir det så konstiga mellanrum?

Inga kommentarer: