måndag 7 april 2008

Stockholm del 2


Okej då, väldigt långt efter utsatt tid kommer nu del två i Stockholmsresan. Jag börjar väl från början. Efter att haft sovmorgon till klockan åtta så körde jag ut på alvik. För att slippa allt krångel med att fixa skjuts fram och tillbaka till flyget (jag hatar att ringa folk och be och tjänster) så parkerade jag pärlan på flyget. Väl framme så gled jag in i planet, fick en fönsterplats, kaffe och macka och var snart framme i Stockholm.



Där var det plötsligt vår! Solen sken och det var 15 grader varmt. Vårkänslorna sköljde över mig, och jag sög åt mig varje solstråle som föll från himmelen. Var tvungen att ta en öl för att lunga ned känslorna. Nåväl, efter att ha klurat mig ut från centralen och hittat drottninggatan så började mig traditionsenliga stockholmspromenad. Jag gick drottninggatan nedåt, tittade storögt på konstiga människor, smet in på rock-klädaffären och glodde på kläder. Jag fortsatte över
till gamla stan, där strandhugg gjordes på serietidningsaffären och supporteraffären. Stod länge och velade över en ljusblå Millwall t-shirt, men backade ur. Bäst att spara pengarna ifall man skulle hitta bättre grejjer på konserten på kvällen.



Nåväl, jag fortsatte till söder och götgatsbacken. Min plan var att käka lunch och dricka bärs på "Gamle köttätarn" (old beefeater in), en tradition jag har med Björne och Rickard. Döm, om min besvikelse när stället inte skulle öppna förän om 3 timmar. Besviken gick jag vidare. Jag hamnade tillslut på kvarnen, där jag fick mig lite fisk och öl för 100 spänn. Trevligt. Nu bar det av ut till Hökarängen och Camilla. Gröna linjen är stängd över våren och sommaren för reparation, så det blev buss från gullmarsplan. Man köper bussbiljetter med sms i stockholm, tänka sig vad man kan hitta på. Väl hemma hos Camilla blev det vin, kalops och trevligt sällskap tills det blev dags att dra iväg och se Dropkick Murphys. Detta kan man läsa om i Del 1.



Efter konserten åkte jag taxi tillbaka till Hökarängen med en trevlig chaufför som hette Memhet tror jag. Somnade ganska omgående. Mångder av öl och timmar av studsande upp och ned sätter sina spår. Dagen efter så klev jag upp ganska tidigt, tryckte i mig hårdbrödsmackor och for iväg till stan igen. Knallade upp på Östermalm och gick runt och tittade på brats och andra rikingar i flera timmar, fruktanssvärt intressant :) Sen for jag hem, och resten är historia.

Sådana här var det gott om på Östermalm.



ps. Jag hade i n min lilla hjärna tänkt att om jag parkerar på måndagen, och hämtar bilen på tisdagen, så har man stått i ett dygn. Men nä då, inte då. Det jävlarna räknade det som två dygn, JÄVLA AS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 80 spänn bara poff borta. Höll nästan på att sabba hela resan.

ps 2. men orka rätta stavfel.

Inga kommentarer: