torsdag 10 april 2008

Duffy - Rockferry

Det finns saker här i livet som jag helt enkelt inte gillar, det är inget personligt eller så, det funkar bara inte för mig. Här är en liten lista, taget ur luften:

  • Championer
  • Bröderna Schulmann
  • Skrikiga barn
  • Soul
  • Träskor
  • Pissoarer
  • Trängsel
  • Bussar


Detta gällde igår, idag skall jag stryka en punkt, och nej, jag har inte börjat bära träskor. Jag har lyssnat på en soul-platta, och gillat den.


Skivan i fråga släpptes i mars och heter Rockferry, och artisten är den wealiska tjugotreåringen (Aimee Anne) Duffy. Duffy har i vissa recensioner kallats Wales Amy Winehouse, och i andra Wales Amanda Jensen. Överlag har hon fått mycket höga betyg, och skivan är en storsäljare i storbritanien. Alltså, en ung tjej som får bra recensioner, som säljer bra, som sjunger soul, det kan bara inte bara bra. Men det var det.

Det är fantastiskt jäkla bra. Jag älskar det! Hennes röst är grymt skön, troligen den bästa kvinnorösten jag hört. Den är kraftig ömsom försiktig, ömsom hård ömsom len, men aldrig "svensk-pretto-pop-tjej-viskig". Förståsigpåare jämför hennes röst med souldrottningar från sextiotalet, allt jag vet är att jag aldrig gillat dom, men jag gillar henne.

Bakom sig har Duffy ett härligt band, med bland annat Bernard Butler från Suede. Musiken låter som soul, där allt dåligt tagits bort, och allt bra har flyttats fram. Man rycks med, man vill lyssna igen, det är bra! Som grädde på moset så är det inte några låtskivarproffs som hyrts in för att skapa hits, utan det är Duffy själv, med hjälp av Butler och några till, som skriver låtarna. Säg en kvinnlig artist som gör det idag!

Sammanfattning: Grymt bra!

Bästa låt: Mercy tror jag (http://www.youtube.com/watch?v=hjfdTrElE-Y)

Betyg: 4.2 dammtrasor av fem.



Duffy


Inga kommentarer: