fredag 17 september 2010

Val 2010 - Mina önskelöften

Ja nu är det val igen, och jag måste hitta en ledig sekund för att ta mig iväg för att rösta. Ska inte avslöja vart mina röster hamnar, men inte på Jan Björklund iaf.

Det är inte lätt att rösta nuförtiden, man får välja det minst dåliga partiet. Ett parti med följande löften skulle jag rösta på direkt:

* Kraftigt subvensionerad kollektivtrafik. Max 200 spänn Umeå - Stockholm med tåg. Gratis jobbpendling.
* Vegetariska måndagar i all kommunal/statlig måltidsservice.
* Kraftigt höjd skatt, gärna progressiv.
* Någon form av värnplikt för alla, behöver inte vara militärt.
* Tre våldsbrott = Livstids fängelse. Riktig livstid.
* Större kontroll över bemmaningsföretag, ev fackligt drivna.
* Höjd bensin/dieselskatt (här kommer jag att få mothugg).
* Fri tandvård.
* Gör om hela flykting/invandringsprocessen utan att ta emot färre invandrare.
* Ungdomsgårdar, ungdomsgårdar, ungdomsgårdar. Fyllda med bra förebilder.
* Våldtäkt = kastrering.
* Stor satsning på os-trupp, samma som i Norge.
* Alla privata spelbolag som opererar i Sverige ska ge samma bidrag till idrotten som svenska spel.
* Kraftig utökning av kraft-producering för export. Bygg vindkraft i fjällen. Överallt!
* Likställ våld mot djur med våld mot människor.
* Strängare straff för korruption och kartellbildning.
* Bygg ut järnvägarna, satsa på pendeltåg till mindre orter.
* Bekämpa narkotikan hårdare.
* Krossa de kriminella gängen, använd militär om det behövs.
* Mer övervakning av offentliga platser.
* Tvinga musik- och filmindustrin att möta fildelningen på halva vägen. 179 spänn för en dvd är hutlöst.
* Humanare försäkringskassa/socialtjänst. Är man sjuk så är man. Bättre samordning.
* Expertjury i melodifestivalen, svenska folket har inte vett nog.
* Behåll rot, men bara för företag som inte tar hutlöst betalt.
* Behåll rut.
* Byt namn på rot och rut.
* Skrota alla förbud mot dubbdäck. Mindre salt på vägarna.
* Skoluniform, varför inte? Märkeshetsen skapar klyftor.
* Stränga straff för skolor som inte stoppar mobbing.
* Integrering, ej segregering.
* Obligatorisk stavningsutbildning till alla bloggare :)

Öh, ja. Ge mig nu.


3 kommentarer:

Bettina sa...

I LOVE YOU!

Sara sa...

Jag skulle rösta på dig. Tveklöst. Bilda parti!

Karin E Jansson sa...

Ja, du hade fått min röst också, om jag inte redan röstat på V. (filmen alltså)