tisdag 15 december 2009

Läsdagboken

Här står jag med en kopp kaffe och har ångest över att jag aldrig skriver något i bloggen, även om jag hela tiden lovar att jag nu jädrar ska skiva varje dag! Lovar runt och håller tunt, det är jag det.

När jag näst senast lekte bibliotekarie så insåg jag att man kan köpa sk läsedagböcker på bibblan. En liten bok där man kan fylla i vad man läst, men lite kommentarer och sånt. Strålande tänkte jag, så kan jag äntligen hålla reda på vad jag läst. Dock kostade boken tjugofem spänn, snål som jag är så gjorde jag en egen av en gammal anteckningsbok. SÅ här det den ut så länge. Det är ont om plats, därför dom korta kommentarerna.

(Titel) (när jag läste ut den) (betyg 1-5)
(Författare)
(Kommentar)

Flyktsoda 30/11 -09 3
Marcus Birro
Kort och tragisk bok, bra skriven, en del bra citat.

Honung 1/12 -09 2
Zeina Ghandour
Flicka böneutropar, hindrar en från självmordsbomb. Intressant skiven. Fattar 0.

Svarta Fanor 3/12 -09 3
August Strindberg
Omväxlande. Kritisk mot fifflare & skojare inom sin bransch. Mycket mystik, alkemi, filosofi och kvinnofientlighet.

Bödeln 4/12 -09 3
Pär Lagerkvist
Bra berättat, tal i slutet. Han (bödeln) är ondskan. Säger sig vara den riktiga kristus.

Alkemisten 7/12 -09 2
Paolo Coelho

Vackert språk, vacker berättelse som tar en till nya platser. Historien och moralen inte så bra.

På jakt efter historien 8/12 -09 3
Jan Guillou

J.G är en uppblåst jäkel, men skriva det kan han.

Slumpens skördar 1&2 10/12 -09 5
James Hilton
Fantastiskt bra bok. Hilton slår till igen. En mörk Jeeves & Wooster?

Just nu läser jag Skriv på av Elizabeth George. En handbok i skrivandes konst, läste den igår, läser om den idag. Förjäkla många bra tips och tankar.

3 kommentarer:

Bettina sa...

Sånt där är jättekul!! Mer smårecensioner på allt, skriv om allt möjligt :D Typ grötsorter, ljusstakar, jobbkläder osv.

Anonym sa...

Pär Lagerkvist är alltid givande. Jag såg teaterversionen av Bödeln, med den fantastiske Erik Hell i bödelrollen, när jag var tonåring. Insåg än klarare då att det finns djupare, mer facetterade aspekter på livet, än typ Bröderna Cartwright. Var som "impad".

/el f

Wise sa...

Barrabas av Lagerkvist är bland det bästa jag läst, samma sak med Dvärgen och.. öh.. Den med långt namn :)